Opel Corsa - španělská naděje
Zatímco v nižší střední třídě se Opelu nikdy svého odvěkého rivala z Wolfsburgu nepodařilo porazit, mezi malými auty do města vedla na domácím německém trhu Corsa celých sedm let, mezi roky 1995 a 2001. Období po roce 2001 již tak úspěšné nebylo, ale přesto si tento model připsal cenné skalpy konkurentů především ve Velké Británii. S novým modelem by se měly řady vozů Corsa radikálně rozšířit. Do léta letošního roku vzniklo 9,4 milionu Cors, zejména ve španělském závodě v Zaragoze (současná celková kapacita závodu 400 tisíc vozů, vyrábí se i Merivy) a ve východoněmeckém Eisenachu (kapacita 175 tisíc vozů ročně). V těchto dvou lokalitách bude vznikat také nový model.
Design
Dva odlišné designové koncepty zavedené u tří a pětidveřových hatchbacků větší Astry dostávají pokračovatele v nové generaci Opelu Corsa. Sportovnější třídveřový model a rodinnému použití uzpůsobený pětidveřový model budou na první trhy dodávány již od října 2006. Asi 55 % prodejů v Evropě připadne na třídveřové provedení.
Zatímco délka i výška obou základních karosářských verzí je shodná (3999/1488 mm), v šířce je nepatrný rozdíl (3D: 1713 mm, 5D: 1737 mm). Tato čísla, podobně jako rozvor (2511 mm) byla ještě před několika málo lety charakteristická pro vozy nižší střední třídy, ale doba pokročila. Konkurence vyrostla na podobné míry (Renault Clio, Fiat Grande Punto, Peugeot 207) a kdo dnes má ve třídě výrazně méně než 4 m do délky, nemůže hrát první housle. Nová karoserie Corsy je snáze dostupná pro cestující díky výrazně výše (+40 mm) umístěnému H-bodu (teoretická poloha kyčelního kloubu řidiče) a vyšší střeše. Vyrostly i rozměry kol, která již z výroby mohou mít průměr 17 palců!
Třídveřové provedení sdílí s pětidveřovým přední blatníky, nárazník, světla, kapotu a A-sloupky. Zadní sklo se svažuje pod výrazně sportovnějším úhlem a celkově působí silueta, podobně jako u Astry GTC, dynamičtějším dojmem. Pětidveřová karoserie záměrně připomíná větší Astru.
Tabulka
níže ukazuje, že Corsa patří k pěti největším vozům v segmentu. Tato
pětka také bude tvořit jádro třídy malých vozů v následujících letech.
Příští rok se k nim přidá také nová Škoda Fabia.
Opel Corsa vs. konkurence - srovnání základních rozměrů | ||||
Rozměr | Opel Corsa | Peugeot 207 | Renault Clio | Fiat Grande Punto |
Délka [mm] | 3999 | 4030 | 3986 | 4030 |
Šířka [mm] | 1737 | 1720 | 1707 | 1687 |
Výška [mm] | 1488 | 1473 | 1497 | 1490 |
Rozvor [mm] | 2511 | 2540 | 2575 | 2510 |
Rozchod vpředu [mm] | 1485 | 1475 | 1472 | 1473 |
Rozchod vzadu [mm] | 1478 | 1470 | 1470 | 1466 |
Zavazadlový prostor [l] | 285 | 270 | 288 | 275 |
USP aneb Unique Selling Point
Chce-li v současné vysoce konkurenční době výrobce prorazit s novým modelem a masově jej prodávat za pokud možno co nejvyšší ceny, musí nabídnout více než ostatní. Není to totiž jen design, který přesvědčuje zákazníky. Osobní sympatie musí být hned po prvním zamilování podpořeny samozřejmou šíří motorové palety, nepochybnou úrovní bezpečnosti a nabídkou standardní a příplatkové výbavy. To vše ale dnes už mají všichni. Jen ti nejlepší nabídnou něco navíc. To „něco“ může nakonec rozhodnout o koupi modelu, ačkoliv jde zdánlivě o okrajovou položku, která je v rozhodování téměř na posledním místě. V branži se těmto novinkám a unikátním prvkům říká Unique Selling Point (USP), neboli jedinečný prodejní argument či prvek.
Opel si pro novou Corsu připravil hned několik rozšíření obvyklých výbav a konstrukčních řešení, která lze pod pojem USP zahrnout a která mohou v praxi opravdu fungovat.
Flex-Fix: integrovaný nosič kol
Dva a půl roku práce si vyžádal vývoj prvního integrovaného nosiče kol na zádi nových malých hatchbacků. Cyklistika se dynamicky rozšiřuje a s ní také potenciál pro zisky výrobců různých nosičů. Je-li zákazníků dostatek, začínají nad podobným prvkem výbavy uvažovat také samotní výrobci automobilů. V jejich případě musí být zařízení mnohem důkladněji prověřeno.
I
tentokrát je myšlenka jednoduchá. V zádi pod zavazadlovým prostorem je
integrován modul, který se spolu s částí nárazníku vysune asi o 50 cm
ven z vozu a umožňuje elegantně přepravit až dvě jízdní kola. Zařízení
lze zakoupit jak z výroby tak jako dodatečný prvek přímo u dealera.
Vyřešena je dokonce i nová úloha: parkovací asistent, který musí
pracovat jak v základní poloze, tak s koly připevněnými na zádi. 23,5
kg těžký výsuvný nosič uveze zátěž až 40 kg. To byl nepříjemný oříšek
pro oddělení kvality a dlouhodobé výdrže. Na rozdíl od druhovýrobců
musí být originální díl testován na celou životnost vozu, což
u pohyblivé části zatěžované střídavým namáháním od vibrací, rázů
a pohybů karoserie představuje minimálně desítky až stovky tisíc
najetých kilometrů a další stovky hodin na hydropulzním simulátoru
vibrací. Konkurenční testovací piloti se prý za severním polárním
kruhem moc podivovali, když viděli, co že to jejich kolegové z Opelu
vozí na zádi nové Corsy...
Dvojitá podlaha zavazadelníku
Dalším jednoduchým a přitom praktickým detailem je dvojité dno podlahy zavazadlového prostoru. Prvek známý z vozů kombi a MPV vyšších tříd má stejný efekt u opelovy „malé“ novinky. Je-li podlaha v horní poloze, dno je ve stejné úrovni jako hrana zavazadlového prostoru. Pod dnem je 135 l prostoru, jsou-li sklopena zadní sedadla, vytvářejí s falešnou podlahou rovnou plochu. Je-li vyžadován maximální základní zavazadlový prostor, je možné podlahu uložit za opěradla zadních sedadel. Pak je k dispozici 285 l pod platem a 300 litrů po hranu zadních sedadel. Možnost naklopit opěradla zadních sedadel o 7,5° uvolní prostor, který často schází k uložení objemných předmětů, které se jen o málo nevejdou do malého vozu.
Optimální klima: nové standardy ve třídě malých vozů
Corsa
přiváží do třídy malých vozů širokou škálu možností, jak udržet posádku
maximálně spokojenou za všech klimatických podmínek. I tady platí, že
prvky známé z luxusních vozů nebo z automobilů vyšších tříd, se
objevují v automobilu pro široké vrstvy. O pohodu na palubě dbají
následující prvky mimořádné nebo standardní výbavy: vyhřívaná sedadla,
manuální nebo elektronicky řízená klimatizace, čelní sklo odrážející
sluneční záření, nezávislé topení, přídavné topení pro vznětové motory
a poprvé ve třídě také vyhřívaný věnec volantu, který se stiskem
tlačítka zahřeje na optimálních 34°C.
„Světlomety zatáčejí…“
...
a nestojí to přitom ani zdaleka tolik, jako bi-xenonové světlomety
s natáčením. Nová generace halogenových natáčecích světlometů je
dostupnou alternativou pro vozy v obvyklé ceně 10-14 tisíc euro. Za 390
euro je totiž k dispozici funkčně i cenově optimální prvek výbavy.
Natáčecí světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) mění směr svícení
potkávacích i dálkových světlometů o 15° na vnitřní straně zatáčky a o
8° na vnější straně. Do 40 km/h přebírají tuto funkci selektivně se
rozsvěcující mlhová světla, která zlepšují viditelnost ve městě (reakce
na natočení volantu nebo sepnutí ukazatele směru) nebo na zatáčkovitých
silnicích.
Personalizace
Moderní palubní elektronická síť umožňuje s pomocí až pěti různých klíčů k jednomu vozu identifikovat konkrétní řidiče a s okamžikem kdy otevřou dálkovým ovladačem vozidlo je Corsa schopna vrátit nastavení elektronických funkcí do stavu ve kterém je tento řidič předtím opustil. To se týká preferencí v systému elektronicky řízené klimatizace, nastavení zobrazení na displeji, uložení předvolených stanic a nastavení zvuku v některém z pěti audiosystémů, které jsou v nabídce nové Corsy.
Další individuální nastavení jsou možná u automatického zamykání při pohybu vozu, u dotykového ovládání ukazatelů směru, intenzity varovných signálů, cyklovače zadního stěrače závislého na rychlosti jízdy atd.
Motory
Zážehové motory jsou v první fázi náběhu výroby reprezentovány třemi čtyřventilovými motory, které mají řadu společných znaků.
Celá nabídka zážehových motorů Corsy využívá podobně jako další opelovy "twinporty" změny průtočného průřezu sacích kanálů a tím zlepšuje spotřebu v nízkých zatíženích motoru.
Do celé řady zážehových motorů ECOTEC se postupně dostává relativně levné (ve srovnání s přímým vstřikem) a účinné řešení, přispívající k lepší efektivitě provozu. Technogie TWINPORT využívá recirkulaci výfukových plynů v zážehových motorech. Těsně před vstupem do spalovacího prostoru je sací kanál rozdvojen (čtyventilový rozvod). V jedné z větví je podtlakově ovládaná klapka, která je v nízkých zatíženích (do 50 %) uzavřena. Vzduch i palivo proudí do spalovacího prostoru pouze jediným ventilem (tedy celkově je menší průtočný přůřez), což zvyšuje rychlost proudění a vytváří ve spalovacím prostoru žádoucí víření. Ve spalovacím prostoru zůstává až 25 % spalin z předchozího cyklu, čerstvá směs může být chudší. Ve vyšších zatíženích se otevírá klapka v sání a motor pracuje s oběma sacími kanály.
Všechny tři motory mají shodný kompresní poměr 10,5:1 a stejné vrtání (průměr válců) 73,4 mm, což umožnilo použití shodných dílů v motorech třech různých kubatur. Hlavy válců jsou vyrobeny z hliníkové slitiny, bloky motorů Ecotec z hmotnostně a vibračně optimalizované šedé litiny.
Nejprodávanějším motorem bude podle marketingu Opelu malý čtyřválec 1.2 Twinport (33 %), následovaný tříválcem 1.0 Twinport (16 %).
Opel Corsa - Zážehové motory | |||
Motor | 1.0 Twinport | 1.2 Twinport | 1.4 Twinport |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1229 | 1364 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 44/5600 | 59/5600 | 66/5600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 88/3800 | 110/4000 | 125/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 168 | 173 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 18,2 | 13,9 | 12,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 5,8 | 5,9 |
Známý kompaktní vznětový motor 1248 cm3 je dodáván ve dvou výkonových verzích s 55 a 66 kW. Hlavním rozdílem je turbodmychadlo s variabilními lopatkami turbodmychadla a standardní šestistupňová převodovka u silnější verze. Mezichladič stlačeného vzduchu je standardem obou motorů, využívajících vstřikování common-rail (max. tlaky až 1600 bar). Vrcholnou verzí vznětové nabídky a současně nejrychlejší motorizací nové generace Opelu Corsa je čtyřválec 1.7 CDTI (92 kW). Ke standardní výbavě Corsy s tímto motorem patří šestistupňová převodovka a filtr pevných částic.
Asi 26 % zákazníků se podle Opelu rozhodne pro diesel s 55 kW a 13 % pro diesel s 66 kW.
Opel Corsa - Vznětové motory | |||
Motor | 1.3 CDTI (55 kW) | 1.3 CDTI (66 kW) | 1.7 CDTI (92 kW) |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1248 | 1686 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/4000 | 66/4000 | 92/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 170/1750-2500 | 200/1750-2500 | 280/2300 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 172 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 12,7 | 10,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,6 | 4,6 | 4,8 |
Opel Corsa je dodáván s pětistupňovými nebo šestistupňovými manuálně řazenými převodovkami. Samočinnými alternativami jsou automatizovaná pětistupňová převodovka Easytronic pro motor 1.2 Twinport a automatická čtyřstupňová převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu pro motor 1.4 Twinport.